20 cinecomic da vedere assolutamente

Chiariamo una cosa prima ancora di cominciare: tenete conto che quanto leggerete riguarda solo l’opinione personale dei due autori.
Non abbiamo la presunzione di enunciare i “migliori cinecomic di sempre” ed è normale che possano esserci alcuni assenti speciali. Siate perciò magnanimi e sappiate che saremo aperti a qualunque scambio di opinione, purché si rispettino le basilari regole del BUON SENSO.

Top 10 cinecomic Duccio

10- Scott Pilgrim vs. the World (Edgar Wright, 2010)

Benchè si sia rivelato un flop commerciale all’uscita, il film basato sul personaggio creato da Bryan Lee O’Malley è riuscito a incantare una serie notevole di spettatori, fan o meno del fumetto originale.

Il genio di Edgar Wright, già famoso per la Trilogia del Cornetto, mette in scena diligentemente la storia atipica di un ragazzo ultraventenne, impersonato da un esilarante Michael Cera, alle prese con i problemi sentimentali di un adolescente, che dovrà combattere la lega de “I Sette malvagi ex” per poter conquistare l’amata Ramona, interpretata dalla bellissima Mary Elizabeth Winstead.

Va sottolineato il ruolo centrale della colonna sonora, prevalentemente Indie rock, tra i cui artisti spicca la partecipazione di Beck.

9- Il Corvo (Alex Proyas, 1994)

Era il 1994 quando Alex Proyas, giovane regista australiano, portò al cinema la trasposizione dell’omonimo fumetto di James O’Barr.

Non fu facile dover superare la tragedia della morte sopravvenuta sul set del protagonista Brandon Lee, figlio del leggendario Bruce, ma grazie a uno stile cupo, un sapiente uso di effetti digitali e un villain da antologia, oltre alla straordinaria prova di Lee, la pellicola è diventata presto un fenomeno di culto.

8- Era mio padre (Road to Perdition, Sam Mendes, 2002)

Uno dei film più sottovalutati del XXI secolo, Road to Perdition è un gangster-movie basato sull’opera omonima di Max Allan Collins e diretto da Sam Mendes, il quale dopo l’incetta di premi per American Beauty ha continuato a fare grande cinema.

La storia ruota attorno a Michael Sullivan, interpretato da un ottimo Tom Hanks, sicario spietato della mafia e padre distaccato di due figli, costretto ad affrontare un viaggio, sia fisicamente che metaforicamente, di collera e vendetta dopo che il suo piccolo mondo cadrà in pezzi.

Ultima struggente interpretazione di Paul Newman sul grande schermo e Oscar alla migliore fotografia a Conrad L. Hall.

7- I Guardiani della Galassia (James Gunn, 2014)

Per distacco il miglior film del Marvel Cinematic Universe, nonché unico meritevole di questa classifica, l’opera di James Gunn è un’avventura spaziale che amalgama perfettamente personaggi spassosi e momenti più seri grazie a performance convincenti e una regia azzeccatissima.

Il film con più cuore dell’MCU si pone in risalto anche per la frizzantissima colonna sonora e i camei di tutto rispetto.

6- Hellboy (Guillermo del Toro, 2004)

Da non confondere con l’ultima ignobile trasposizione vista nelle sale, il film del premio Oscar Guillermo del Toro gioca su un mix di toni diversi ed effetti visivi sfavillanti senza mai rinunciare all’idea del fumetto originale.

Ron Perlman è nato per interpretare il demone rosso con il sigaro sempre in bocca e attraverso il suo smaccato umorismo rende ancora più godibile un cinefumetto già di per sé straordinario quanto a scenografia ed effetti speciali.

Per del Toro si trattò, così come con il seguito, di un film molto personale e, nel commento audio del primo, dichiarò che esso dovesse rappresentare la sua visione dell’amore e del senso di scelta che si ha nel vivere la vita. Di conseguenza, si può dire che in Hellboy c’è un po’ di tutto ed è tutto stra-riuscito.

5- Superman (Richard Donner, 1978)

Ai tempi in cui non esisteva la CGI e tutti gli effetti speciali erano analogici, Richard Donner decise che era il momento di fare un film sul supereroe per eccellenza, capostipite della DC comics.

Il primo film sull’uomo d’acciaio fu anche la prima pellicola di genere supereroistico ad alto budget e poteva contare sulla presenza nel cast di Marlon Brando, nel ruolo del padre kryptoniano del protagonista, e Gene Hackman, in quello del suo acerrimo nemico Lex Luthor. Quest’ultimo risulta ancora oggi come uno dei migliori villain del genere, nonostante l’attore ammise di aver partecipato al progetto solo per il lauto compenso.

Lo sfortunato Christopher Reeve, ai tempi del tutto sconosciuto, si allenò per mesi al fine di interpretare in maniera credibile Clark Kent / Kal-El, passando da un peso di circa 80 kg fino a quasi 100 kg.

Donner disse in proposito:

«Reeve non interpreta Superman, lui è Superman.»

4- Batman (Tim Burton, 1989)

Altro grande classico del genere, la pellicola di Tim Burton sull’uomo pipistrello fu un successo planetario sia di pubblico che di critica e un esempio lampante di come raccontare le origini di un supereroe.

Michael Keaton, che fino ad allora era noto solo per Beetlejuice dello stesso Burton, salì alla ribalta nel ruolo di Bruce Wayne, offrendo una perfetta caratterizzazione del miliardario dilaniato dal dolore per la perdita dei genitori che decide di combattere il crimine.

Ma il vero protagonista della pellicola è Jack Nicholson, che dando il volto al Joker ruba la scena ad ogni sua apparizione.

Pur non esente da difetti e sentendo molto il peso degli anni, il film di Burton ha fatto scuola grazie al suo umorismo, l’atmosfera dark e gotica di Gotham City e la recitazione impeccabile dei protagonisti.

3- Spider-Man 2 (Sam Raimi, 2004)

La seconda avventura dell’Uomo Ragno firmata dal genio di Sam Raimi è senza dubbio tra i più grandi sequel mai realizzati, capace di raccontare come mai si era vista prima la caduta dell’eroe.

Raimi infatti si è ispirato al n.50 del fumetto originale, nel quale Peter Parker, persa la fiducia in sé stesso, decide di abbandonare per sempre il costume di Spider-Man, gettandolo in un bidone della spazzatura (l’iconica immagine viene riportata fedelmente nel film). Tuttavia, per una serie di ragioni, l’Uomo Ragno dovrà tornare in azione per salvare l’amata Mary Jane dal perfido Dottor Octopus.

Strepitoso Alfred Molina nel ruolo dello scienziato amico di Peter, il quale rimane posseduto, a seguito di un incidente, da quattro tentacoli meccanici, diventando quindi nemico del giovane eroe.

Chapeau per gli effetti speciali, tra i migliori mai visti nel genere.

2- Il Cavaliere Oscuro (Christopher Nolan, 2008)

Una delle pietre miliari del genere cinecomic e tra i film più “inflazionati” di questo secolo. Il Cavaliere Oscuro di Christopher Nolan è stato capace, 11 anni fa, di conciliare la visione di un cinema d’autore con uno prettamente destinato all’intrattenimento, offrendo una rilettura seria e matura dell’uomo pipistrello, e domandandosi cosa significhi, in un contesto realistico, essere un eroe.

Sembra quasi paradossale che uno dei migliori cinefumetti sia proprio una pellicola che prende così tanto le distanze dalla fonte fumettistica di partenza.

1- Spider-Man (Sam Raimi, 2002)

Il primo capitolo della trilogia di Sam Raimi è la massima realizzazione dell’eroe fumettistico perchè riesce a portare sul grande schermo tutte le sfaccettature dell’arrampicamuri in modo convincente: l’insicurezza prima e la sfrontatezza dopo con il costume indosso, la timidezza di un ragazzo, la paura di un uomo e il coraggio del vendicatore.

Raimi narra le origini di un supereroe senza dimenticare le difficoltà che fanno parte della vita di un ragazzo comune, con una sensibilità che tocca il cuore dello spettatore a più riprese.

Ed è proprio per questa concezione drammatica di Peter Parker se nessun’altra trasposizione successiva di Spider-Man è riuscita veramente a cogliere l’essenza del personaggio.

Inoltre, per quella regola non scritta che un grande villain fa grande il film, va sottolineata la bravura di Willem Dafoe come Green Goblin, la cui risata malefica mette ancora i brividi a distanza di anni, e quella di James Franco nel ruolo del figlio Harry. Il regista pensava che il rapporto padre-figlio avrebbe dato ancora più profondità al film e difatti ci aveva visto lungo.

Top 10 cinecomic Yur Brynner

10- Le 12 fatiche di Asterix (R. Goscinny, A. Uderzo, H. Gruel, P. Watrin FRA, 1976)

Prendete un bambino che in tv guarda solo cartoni animati e che un giorno trova nella biblioteca della scuola un volume sui miti greci e se ne innamora.
Il terzo film dedicato al piccolo gallo ed al fido amico Obelix entrò dritto di diritto fra i miei preferiti.

La comicità con cui Goscinny e Uderzo, autori anche dell’originale capolavoro della Bande dessinée franco/belga, re-inventano 12 nuove prove per dimostrare ai Romani che questi Galli hanno poteri divini ci regala una raccolta di gag e battute che ancora adesso, a quasi 20 anni di distanza potrei citare a memoria.

Geniale il fatto che Obelix possa rinunciare ai privilegi degli dei ma non ai cinghiali e l’epopea del “lasciapassare A38” che però non provoca più risate dopo che uno la rivive personalmente fra gli uffici delle segreterie universitarie.

9- Nausicaä della Valle del Vento (H. Miyazaki, JPN, 1984)

Primo film dello Studio Ghibli tratto dall’opera di Hayao Miyazaki, che si occuperà personalmente anche della regia e sceneggiatura della pellicola.
Un mondo distrutto, una popolazione che continua a peggiorare la situazione e quella che diventerà una costante nella produzione del maestro nipponico: un’eroica e giovane figura femminile.
Le tetre ambientazioni post-apocalittiche si alternano con il calore e la dolcezza di scene che lasciano trapelare una speranza di salvezza perché Miyazaki agisce sempre così: sa presentare presente e futuro incombente in tutta la loro oscurità senza però mai smettere di credere nella bontà dell’uomo.

8-X-Men 2 (Bryan Singer, USA, 2003)

Eccovi un concetto che tornerà più volte in questa classifica: il sequel spesso è meglio dell’originale.

Se Bryan Singer presentò nel suo primo “X-men” la squadra del professor Xavier e la sua carismatica nemesi Magneto, qui può finalmente ampliare la psiche dietro non solo i singoli personaggi ma l’intero mondo, che vede i mutanti come una minaccia.

Ispirato fortemente alla graphic novel “Dio ama, l’uomo uccide”, XM2 diventa un film di intrattenimento con un buon messaggio anti xenofobo, per molto tempo rimasto l’ultimo buon capitolo della saga fino a quando Singer non venne richiamato per “Giorni di un futuro passato”.

7- A History of Violence (David Cronenberg, USA/DEU, 2005)

Cronenberg è uno degli ultimi grandi autori di genere rimasti al cinema: dopo aver usato l’horror per affrontare tutto ciò che concerneva il corpo, la sua mutazione e i suoi lati oscuri, decise di provare il noir/gangster per esplorare la mente ed i rapporti umani.

In coppia con Viggo Mortensen non ci regala un capolavoro come “La Promessa dell’Assassino”, ma comunque un valido film dalla fotografia gelida e con climax ricco di scene d’azione violente e ben coreografate.

Si dice che ignorasse l’origine del soggetto, tratto dall’omonimo lavoro di Wagner e Locke, e sapendo della sua avversione per i cinecomics non è difficile crederlo. Fatto sta che, ancora una volta, sa donare grande Cinema ai suoi spettatori.

6- Persepolis (M. Satrapi, V. Paronnaud, FRA, 2007)

La biografia dell’autrice raccontata prima a fumetti e poi con l’animazione da Marjane Satrapi stessa.

Lo stile è minimalista tanto quanto la trama è profonda e toccante: il tema dell’emarginazione e della migrazione davanti alla crisi dell’Iran dovuta all’ascesa di un partito contrario alla famiglia della protagonista, i suoi ricordi di un’infanzia piena di piccole felicità che vedono però imporsi sempre più l’estremismo religioso e la conseguente riduzione di libertà, e poi ancora il sentirsi aliena in un paese diverso, come ormai è diverso il paese natale.

Un film che oggi più che mai dovrebbe essere visto da grandi e piccini. Complimenti a Paola Cortellesi per il doppiaggio italiano.

5- Ichi the Killer (T. Miike, JPN, 2001)

Takashi Miike è un matto. O un genio. O tutte e due le cose probabilmente.
In questa storia mette tutto ciò che al cinema si è sempre cercato di nascondere: sesso e violenza, sangue e sperma. Prende e li piazza in un film, basato sul fumetto di Hideo Yamamoto, che solo in superficie parla di una guerra fra mafie ma che si rivela un’esplosione di truculenza e perversioni.
Sempre però messo in scena con perfezione estetica e classe da vendere.

4- Old Boy (P. Chan-Wook, KOR, 2003)

Non lo inserisco in una top 3 solo perché sono dell’opinione che Wook abbia fatto di meglio. Ciò non toglie il valore e la bellezza di questa pellicola ispirata all’omonimo manga di Mineghisi e Tsuchiya. Un’ottima storia di vendetta in cui si mostrano le luci e le ombre dell’animo d’ogni personaggio, lasciando lo spettatore indeciso per chi simpatizzare.

Il tutto ben condito da ottime scene di violenza.

3- Batman Returns (Tim Burton, USA 1992)


Ricordo quando vidi le scene con De Vito da piccolo e ne rimasi colpito: era goffo, viveva in un posto astruso e si circondava di pagliacci e pinguini.

Tutto lasciava pensare a qualcosa di completamente stupido e demenziale. Eppure l’atmosfera era tetra, spaventosa e per nulla comica.
Riguardandolo anni dopo mi pare ancora più bello, con Burton che lascia Keaton in disparte (tanto lui è il Batman perfetto, non ha bisogno di tante scene per dimostrarlo) per concentrarsi appieno su una triade di villain fantastica.

Scenografia gotica e sopra le righe e sceneggiatura che rende giustizia ad ogni singolo personaggio ne fanno la miglior pellicola sul Pipistrello di Gotham.

2- Snowpiercer (B. Joon-ho, USA/KOR, 2013)

Tratto dalla serie francese “Le Transperceneige” ci ritroviamo di nuovo in un futuro post-apocalittico, questa volta però con la Terra avvolta in un inverno perenne e i resti dell’umanità racchiusi in un treno fantascientifico che corre ininterrottamente attorno a tutto il globo.
“Il vero metro è la ferrovia/Che come la CIA te può insegnà/Che una differenza sostanziale e profonda/Fra prima e seconda ci deve stà” cantava Rino Gaetano e qui più che mai il paragone fra il mezzo su rotaia e la discordanza fra classi sociali è appropriato. Mentre i più poveri si stancheranno e inizieranno una scalata ai vagoni riservati all’élite, si scopriranno altarini, verità e messaggi socio-politici sempre più attuali.

1- Hellboy: The Golden Army (G. del Toro, USA, 2008)

Miglior film di Guillermo del Toro, miglior film fantasy della storia e miglior cinefumetto al mondo.

Completamente distaccato dalle ambientazioni e temi del primo, per salvare l’umanità ci caleremo nel mondo del fantastico incontrando le più affascinanti creature nate dal visionario (termine che si usa sempre troppo a sproposito ma con del Toro è più che d’obbligo) gusto estetico dell’artista Messicano.

L’epica torna a vivere dopo decenni sul grande schermo, con una trama che fra cattivi dai nobili intenti ed eroi con onerosi pesi sulle spalle avrebbe potuto aprire davvero a una nuova generazione di film supereroistici. Ma si è preferito ripiegare su qualcosa di più banale e rassicurante, impedendo così al ciclo di Hellboy di avere un degno finale con un terzo capitolo.

Hellboy II è magnifico e perfetto, forse troppo per il grande pubblico, ma invito chiunque a riscoprirlo, il fatto che la saga non verrà completata nel modo previsto da del Toro non sottrarrà bellezza a questo film. Anzi, potrà forse giovarne alla maniera de il “non-finito michelangiolesco”: un ottimo lavoro che potrà servire d’insegnamento ai posteri su come non tarpare mai le ali al genio artistico.

100 thoughts on “20 cinecomic da vedere assolutamente

  1. g would says:

    Can I simply say what a relief to find somebody who actually knows what they’re
    discussing on the web. You actually understand how to bring
    a problem to light and make it important. A lot more people ought to read this and understand this side of
    your story. I was surprised that you’re not more popular because you definitely have
    the gift.

    Rispondi
  2. year g says:

    It’s very straightforward to find out any topic on net as compared to textbooks, as I found this piece of writing at this site.

    Rispondi
  3. tinyurl.com says:

    Hello to all, the contents present at this web site are truly remarkable for people knowledge, well, keep up the nice work fellows.

    Rispondi
  4. cbd oil that works 2020 says:

    Hi, i think that i saw you visited my blog so i came to “return the
    favor”.I’m trying to find things to improve my site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

    Rispondi
  5. web hosting service says:

    Sweet blog! I found it while searching on Yahoo News.
    Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
    I’ve been trying for a while but I never seem to get
    there! Thanks

    Rispondi
  6. content hosting says:

    Pretty section of content. I just stumbled upon your website and in accession capital
    to assert that I get actually enjoyed account your blog posts.
    Anyway I’ll be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently quickly.

    Rispondi
  7. best web hosting 2020 says:

    Hello! I know this is kinda off topic but I’d figured I’d ask.
    Would you be interested in trading links or maybe guest writing a blog post or vice-versa?
    My blog discusses a lot of the same topics as yours and I believe we could greatly benefit from each other.
    If you happen to be interested feel free to shoot me an e-mail.
    I look forward to hearing from you! Wonderful blog by the
    way!

    Rispondi
  8. web hosting service says:

    I am curious to find out what blog system you happen to be utilizing?
    I’m having some small security problems with my latest website and
    I would like to find something more safe. Do you have any recommendations?

    Rispondi
  9. best hosting says:

    I’ve been browsing online more than 2 hours today, yet
    I never found any interesting article like yours.
    It is pretty worth enough for me. In my view, if all site owners and bloggers made good content as you
    did, the web will be a lot more useful than ever before.

    Rispondi
  10. webhosting says:

    We’re a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
    Your site provided us with valuable info to work on. You’ve done a formidable job and our whole community will be thankful to you.

    Rispondi
  11. skyscanner.com says:

    That is very interesting, You’re a very professional blogger.

    I’ve joined your rss feed and look forward to
    in search of more of your magnificent post. Additionally,
    I have shared your site in my social networks

    Rispondi
  12. booking says:

    I don’t know whether it’s just me or if perhaps everybody else
    experiencing issues with your website. It seems like some of the written text on your content are running
    off the screen. Can someone else please comment and let me know if this is happening to them too?
    This might be a problem with my browser because I’ve had this happen before.

    Many thanks

    Rispondi
  13. content hosting says:

    I have been surfing online greater than 3 hours today, but I
    by no means found any interesting article like yours.
    It is beautiful price enough for me. Personally, if all
    website owners and bloggers made just right content
    material as you probably did, the web will probably be much more helpful than ever before.

    Rispondi
  14. best web hosting 2020 says:

    I am curious to find out what blog platform you have been utilizing?

    I’m experiencing some small security problems with my latest website and I’d like to find something
    more safeguarded. Do you have any suggestions?

    Rispondi
  15. best website hosting says:

    Oh my goodness! Amazing article dude! Thanks, However I am having troubles with your RSS.
    I don’t know the reason why I cannot join it. Is there anyone else getting similar RSS problems?
    Anyone that knows the solution can you kindly respond?

    Thanx!!

    Rispondi
  16. best web hosting sites says:

    What’s Taking place i am new to this, I stumbled upon this I
    have found It positively useful and it has aided me out loads.
    I’m hoping to contribute & assist different customers like its aided
    me. Good job.

    Rispondi
  17. web hosting providers says:

    I like the helpful information you provide in your articles.
    I will bookmark your blog and check again here regularly.
    I am quite certain I will learn many new stuff right here!
    Good luck for the next!

    Rispondi
  18. website hosting companies says:

    Wow, awesome weblog format! How lengthy have you been running a
    blog for? you make running a blog look easy.

    The overall glance of your website is fantastic, let alone the content material!

    Rispondi
  19. cheap flights says:

    Hi! I’ve been reading your website for some time now and finally got the courage to go ahead and give you
    a shout out from Austin Tx! Just wanted to tell you keep up the excellent work!
    cheap flights 32hvAj4

    Rispondi
  20. cheap flights says:

    Woah! I’m really digging the template/theme
    of this website. It’s simple, yet effective.
    A lot of times it’s hard to get that “perfect balance” between user friendliness and visual appearance.
    I must say you’ve done a very good job with this.
    In addition, the blog loads extremely fast for me on Opera.
    Exceptional Blog! y2yxvvfw cheap flights

    Rispondi
  21. cheap flights says:

    Ahaa, its good discussion concerning this article here at this weblog, I have
    read all that, so at this time me also commenting here.

    Rispondi
  22. cheap flights says:

    Asking questions are in fact fastidious thing if you are not understanding something completely, however this paragraph
    gives nice understanding yet.

    Rispondi
  23. cheap flights says:

    It’s awesome in support of me to have a web site, which is good in support of my
    know-how. thanks admin y2yxvvfw cheap flights

    Rispondi
  24. cheap flights says:

    When someone writes an article he/she maintains the thought of a user
    in his/her brain that how a user can be aware of it. Thus that’s why this post is great.
    Thanks!

    Rispondi
  25. cheap flights says:

    I have read so many articles on the topic of the blogger lovers however this article is genuinely a good post, keep it up.

    Rispondi
  26. black mass says:

    Do you have a spam problem on this website; I also am a blogger, and I was curious about your situation; we have created some nice procedures
    and we are looking to exchange techniques with others, why not shoot me an email if interested.

    Rispondi
  27. black mass says:

    Wow, marvelous blog format! How long have you
    ever been running a blog for? you made blogging glance easy.
    The whole glance of your site is great, let alone the content material!

    Rispondi
  28. web hosting company says:

    I do consider all of the concepts you’ve introduced on your post.
    They are really convincing and can definitely work.
    Nonetheless, the posts are too quick for beginners.

    May you please extend them a little from subsequent time?

    Thanks for the post.

    Rispondi
  29. best web hosting company says:

    Appreciating the commitment you put into your website and in depth information you present.
    It’s good to come across a blog every once in a while that isn’t
    the same unwanted rehashed material. Excellent read!

    I’ve bookmarked your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

    Rispondi
  30. Margarett Hlavaty says:

    I just want to say I’m very new to blogs and seriously loved your blog. Almost certainly I’m going to bookmark your blog post . You actually come with remarkable articles and reviews. Many thanks for sharing your webpage.

    Rispondi
  31. this hyperlink says:

    Hello there! Do you know if they make any plugins to help with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good results. If you know of any please share. Many thanks!

    Rispondi
  32. webpage says:

    I just want to mention I am newbie to blogging and truly savored this web page. Most likely I’m going to bookmark your site . You absolutely come with tremendous article content. Many thanks for sharing with us your website.

    Rispondi
  33. alberta car towing says:

    A person necessarily help to make severely posts I would state. That is the first time I frequented your web page and thus far? I surprised with the analysis you made to make this particular submit amazing. Excellent process!

    Rispondi
  34. roadside assistance says:

    F*ckin’ awesome things here. I’m very satisfied to look your article. Thanks so much and i am looking forward to touch you. Will you please drop me a mail?

    Rispondi
  35. White glove furniture delivery says:

    Wonderful goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just extremely great. I actually like what you’ve acquired here, really like what you are stating and the way in which you say it. You make it entertaining and you still take care of to keep it wise. I can’t wait to read much more from you. This is actually a wonderful website.

    Rispondi
  36. Pool table refelting says:

    Hello just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the images aren’t loading properly. I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different web browsers and both show the same results.

    Rispondi
  37. Playset assembly service says:

    you are actually a excellent webmaster. The website loading speed is amazing. It kind of feels that you are doing any distinctive trick. Also, The contents are masterwork. you have performed a wonderful job on this matter!

    Rispondi
  38. site says:

    I simply want to mention I am very new to weblog and absolutely loved your blog. Probably I’m likely to bookmark your blog . You definitely come with remarkable well written articles. Bless you for sharing your website page.

    Rispondi
  39. 출장안마 says:

    After looking at a handful of the blog posts on your website, I truly appreciate your way of blogging. I book-marked it to my bookmark site list and will be checking back in the near future. Take a look at my web site too and tell me what you think.

    Rispondi
  40. DC white glove delivery says:

    What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I have found It positively useful and it has aided me out loads. I hope to contribute & assist other users like its helped me. Great job.

    Rispondi
  41. Stasia Kutzer says:

    Pilex offers natural hemorrhoid relief that lasts for up to Six Months. Unlike traditional treatments for hemorrhoids, PILEX is a pill that offers natural hemorrhoid relief that you take orally once a day.

    Rispondi
  42. Pretty Gaming says:

    Hi there! I could have sworn I’ve visited this website before but after browsing through a few of the articles I realized it’s new to me. Anyhow, I’m certainly pleased I found it and I’ll be bookmarking it and checking back often.

    Rispondi
  43. Clarice Tremain says:

    Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to more added agreeable from you! By the way, how can we communicate?

    Rispondi
  44. backpack says:

    I needed to thank you for this great read!! I definitely enjoyed every little bit of it. I’ve got you saved as a favorite to check out new things you post…

    Rispondi
  45. Oliva Rady says:

    Having read this I believed it was extremely enlightening. I appreciate you taking the time and effort to put Judi Onlline QQ this informative article together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and commenting

    Rispondi
  46. free horror says:

    Hi! I just would like to give you a huge thumbs up for the great information you have got right here on this post. I’ll be returning to your web site for more soon.

    Rispondi
  47. MOTORCYCLE says:

    Enjoyed looking at this, very good stuff, thankyou . “Talk sense to a fool and he calls you foolish.” by Euripides.

    Rispondi
  48. 제주마사지 says:

    Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you, However I am going through difficulties with your RSS. I don챠t know why I cannot subscribe to it. Is there anybody else having identical RSS problems? Anyone who knows the answer can you kindly respond? Thanx!!

    Rispondi
  49. plus size erotic outfits says:

    I genuinely enjoy reading on this website , it contains great articles . “Violence commands both literature and life, and violence is always crude and distorted.” by Ellen Glasgow.

    Rispondi
  50. rabbit ears vibrator says:

    Wonderful web site. A lot of helpful info here. I’m sending it to several friends ans additionally sharing in delicious. And obviously, thanks for your sweat!

    Rispondi
  51. ProstaStream reviews says:

    I blog often and I genuinely thank you for your information. The article has truly peaked my interest. I will bookmark your blog and keep checking for new details about once per week. I subscribed to your Feed too.

    Rispondi
  52. 출장안마 says:

    Spot on with this write-up, I truly believe this website needs a great deal more attention. I챠ll probably be back again to read more, thanks for the advice!

    Rispondi
  53. Tuan Papandrea says:

    Hello, i think that i saw you visited my blog thus i came to “return the favor”.I’m trying to find things to enhance my site!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

    Rispondi
  54. Marian Zemke says:

    I truly appreciate this post. I?ve been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thanks again

    Rispondi
  55. How does Synapse XT work? says:

    Howdy! This post could not be written much better! Going through this post reminds me of my previous roommate! He constantly kept talking about this. I am going to forward this post to him. Pretty sure he’ll have a good read. Many thanks for sharing!

    Rispondi
  56. web link says:

    Can I simply say what a reduction to seek out somebody who actually is aware of what theyre speaking about on the internet. You definitely know how one can convey a problem to light and make it important. More folks must read this and perceive this facet of the story. I cant imagine youre no more common since you undoubtedly have the gift.

    Rispondi
  57. game news says:

    I’m extremely pleased to discover this web site. I wanted to thank you for your time due to this fantastic read!! I definitely enjoyed every part of it and i also have you book-marked to check out new information on your web site.

    Rispondi
  58. buy cialis says:

    Great write-up, I am regular visitor of one¡¦s web site, maintain up the nice operate, and It’s going to be a regular visitor for a long time.

    Rispondi
  59. Bart Yoneyama says:

    After study a handful of the web sites for your web site now, and i also genuinely such as your technique for blogging. I bookmarked it to my bookmark site list and you will be checking back soon. Pls look at my site as well and let me know if you agree.

    Rispondi
  60. usine souk says:

    It is appropriate time to make some plans for the long run and it is time to be happy. I’ve read this publish and if I may just I want to counsel you some interesting issues or tips. Perhaps you could write next articles relating to this article. I desire to read more issues approximately it!

    Rispondi
  61. porno says:

    Heya i am for the first time here. I came across this board and I find It truly useful & it helped me out a lot. I hope to present something again and help others such as you aided me.

    Rispondi
  62. Samuel Barnell says:

    An impressive share, I given this onto a colleague who has been doing a small analysis for this. And hubby in truth bought me breakfast due to the fact I uncovered it for him.. smile. So ok, i’ll reword that: Thnx to the treat! But yeah Thnkx for spending plenty of time to discuss this, Personally i think strongly regarding it and adore reading more on this topic. Whenever possible, as you grow expertise, could you mind updating your website with additional details? It is highly ideal for me. Big thumb up just for this article!

    Rispondi
  63. Martin Toodle says:

    I’ve been recently wondering about the exact same point myself lately. Glad to see a person on the same wavelength! Nice article.

    Rispondi
  64. Maria Mattioli says:

    My brother suggested I might like this web site. He was totally right. This post truly made my day. You cann’t imagine just how much time I had spent for this information! Thanks!

    Rispondi
  65. towing vancouver says:

    As I website possessor I believe the content material here is rattling fantastic , appreciate it for your efforts. You should keep it up forever! Good Luck.

    Rispondi
  66. Dorethea Zank says:

    I’m extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog like this one these days..

    Rispondi

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *